En zo begint het

Onderstaande tekst had ik al een tijdje geleden geschreven en wou ik nog wat beter uitwerken vooraleer deze blog live ging, maar kan er nog een beter lanceringsmoment komen na wat er gisterenavond gebeurd is? Ik betwijfel het. In de voorlaatste paragraaf had ik duidelijk nog teveel vertrouwen in de competenties van de professionele beautybloggers. Mijn excuses, dames, het zal niet meer gebeuren.

Omdat beautybloggers nogal eens belachelijk kunnen zijn. Hoi! Welkom op (Mooi &) Meedogenloos. Zoals je links kan lezen, zal je in de toekomst hier kritische en satirische berichten terugvinden over alles wat gerelateerd is aan de Nederlandstalige beautyblogging community.

Ik vind dat ik hierbij duidelijk moet maken dat er op zich niets slecht is aan het tonen van interesse voor cosmetica. Wanneer een vrouw zich goed wil kleden of makeup draagt, wordt dit vaak als dom, frivool en nutteloos gezien, terwijl doorgaans niemand een man beoordeelt over het dragen van een maatpak of het hebben van een baard. Hallo seksisme? Het dragen van blush maakt je geen slecht persoon. Het niet dragen van blush ook niet, trouwens. Laat je niks anders wijsmaken.

Ik heb echter wel een probleem met het al dan niet bewust verspreiden van foute of slechte informatie, zeker wanneer je pretendeert een professional te zijn (en in andere situaties dan weer juist niet – aaah) en een groot publiek van goedgelovige minderjarigen hebt. Net zoals “math is hard (giggle)!” is je gebrek aan wetenschappelijke kennis niet schattig. Het versterkt ook niet de verwantschap met je bezoekers. Je bent opgehouden het meisje uit de straat te zijn toen je je carrière of opleiding opgaf voor je blog. Doe fatsoenlijk onderzoek naar je onderwerp of schrijf er niet over. Denk na over wat je publiceert op het internet.

Tevens zal ik niet aarzelen om te wijzen op belachelijke consumptiegewoonten. Dit is opnieuw niet iets dat typisch vrouwelijk is. Sommige mensen hebben goede consumptiegewoonten, anderen niet. Ik spot ook met mannen wanneer die belachelijke en overbodige aankopen doen. Het is gewoon zo dat de beautyblogs die hier behandeld zullen worden doorgaans door vrouwen zijn geschreven.

De frequentie van mijn artikelen zal afhangen van hoe vaak mijn bullshitdetector afgaat (en of ik tijd en zin heb om er over te schrijven). Wie weet stellen de grote beautybloggers eindelijk hun zaken op orde en komen er hier helemaal geen kritische artikelen betreffende hun blogs. Ik ben echter nog niet 100% zeker of ik hun flaters van het verleden zomaar kan vergeten én daarnaast valt er nog genoeg kritiek te spuien over de beautyindustrie zelf.

Tenslotte wil ik nog vermelden dat deze blog geschreven en onderhouden wordt door mezelf en dat ik in geen enkel opzicht beweer enig professionalisme te bezitten. Ik ben geen journalist, dermatoloog, visagist of iets dergelijks. Ik heb wel een kritische geest, een deftige wetenschappelijke achtergrond en ben niet te beroerd om wat onderzoek te doen. Ondanks dat alles kan ik nog steeds fouten maken en daar mag je mij altijd op wijzen.

 xoxo Gossip Girl
Mari


 

RSS Feed. Deze blog maakt gebruik van een gemodificeerde versie van Modern Clix, een thema door Rodrigo Galindez dat aangepast is voor Blogger door Introblogger.