Is er een oververzadiging aan beautyblogs?

Mini disclaimer: ik besef dat onderstaande tekst veel veralgemeningen bevat. Maar geef toe, dat maakt discussies altijd leuker. 

Bekijk de reacties bij een willekeurig artikel van een populaire beautyblog en je ziet het direct: positieve berichtjes als “leuk artikel!” met daarin een link naar een eigen website. De beautyblogs schieten als paddenstoelen uit de grond en naar mijn gevoel zit er weinig vernieuwends bij. Velen nemen de populaire blogs die gedomineerd worden door commerciële productreviews en (sluik)reclame als voorbeeld voor hun eigen blog. Dit is op zich niet zo vreemd, vermits deze blogs het meest succesvol zijn en de meeste producten krijgen toegezonden. Als ik hebberig was, zou ik me ook op de grote blogs willen baseren. Maar helaas zie ik meer imitatie dan inspiratie. Het resultaat? Honderden roze blogs met teveel social media buttons (serieus, hou er mee op) en tumblrfoto's zonder bronvermelding.

Ik krijg de indruk dat beautybloggen meer materialistisch is geworden. Inderdaad, nog meer materialistisch. In veel gevallen ligt de focus op het tonen en reviewen van nieuwe producten, en niet op het (creatief) gebruik ervan. Ik vraag me daarbij vaak af of nieuwe make-up collecties echt worden gekocht omdat een blogger ze wilt gebruiken, of omdat een blogger er (als eerste) een review en swatches van wilt hebben. Een beautyblog lijkt daarnaast het perfecte excuus om een shopverslaving goed te praten. Want als je leuke reacties op je artikel krijgt, is die aankoop toch nuttig geweest? Misschien, als die leuke reactie niet was achtergelaten door iemand die gewoon weer haar eigen blog wilt promoten.

Catrice nagellakjes zijn goedkoop en lakken fijn. Sold Out Forever kan je ook lobster hands kan geven, maar dát had ik nergens gelezen.
Illustratie door mezelf.
Velen lijken te geloven dat je geen succes kunt hebben als je niet dagelijks blogt. Dat mag misschien zo zijn voor de professionele bloggers, maar als dit niet je werk is en je geen gratis spullen wordt toegezonden is dit naar mijn mening niet haalbaar - enkele verwende nesten buitengesloten. Zo zijn er denk ik ook meiden die oorspronkelijk helemaal niet zo kooplustig waren, maar nu de hele Kruidvat lijken leeg te kopen om toch maar artikels voor hun blog te kunnen schrijven. Op een gegeven moment in de toekomst zal deze investering namelijk wel positief resultaat opleveren. Want zo is het immers toch ook gegaan bij de professionele beautybloggers? De positive thinking filosofie die zo velen van hen verkondigen zegt ook dat je zal krijgen wat je wilt als je maar hard genoeg werkt. Of in dit geval: genoeg geld uitgeeft.





ge·luk (het; o)
1 gunstige loop van omstandigheden; voorspoed: hij heeft altijd geluk boft altijd; van geluk mogen spreken veel geluk hebben
2 aangenaam gevoel van iemand die zich verheugt

Voor positive thinkers geldt enkel de tweede definitie. Die hebben namelijk geen geluk, maar zijn gelukkig.
Aan de andere kant vind ik dat iedereen gewoon moet kunnen doen en laten wat hij zelf wilt. Ik kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze het willen proberen. Freebies zijn leuk en als je soms ziet welke sites producten toegestuurd krijgen, dan lijkt het allemaal nog niet zo moeilijk.
Hou je dus van makeup en wil je je mening erover in een blog verwerken? Ga je gang. Hou dan enkel in je achterhoofd dat het voor velen een hobby zal blijven en gooi er dus niet teveel geld tegen aan (tenzij je geld genoeg hebt natuurlijk, steun die economie dan maar). Misschien moet je proberen een andere beautylover te vinden waarmee je je blog samen kan schrijven. Dat kan namelijk wel eens een leuk resultaat geven en zo verminder je de "werklast", kosten en de kans dat je de voeling met de werkelijkheid verliest. Het gaat hier tenslotte maar over bloggen over makeup.

En alstublieft, roze hoeft niet de hoofdkleur van je layout te zijn.
 

RSS Feed. Deze blog maakt gebruik van een gemodificeerde versie van Modern Clix, een thema door Rodrigo Galindez dat aangepast is voor Blogger door Introblogger.